
The Blue Caftan
Drama

In de medina van het Marokkaanse Salé runt het echtpaar Mina en Halim een naaiatelier voor kaftans. Het ambacht wortelt in een gerespecteerde traditie, maar achter de winkelpui sluimeren verlangens die in een conservatieve samenleving maar beter verborgen kunnen blijven. Met medeweten van Mina wijkt Halim uit naar het plaatselijke badhuis om andere mannen te ontmoeten. De komst van de jonge leerling Youssef brengt de precaire status quo aan het wankelen. Waarna de personages opnieuw positie moeten kiezen in een film die is doordrenkt van een subtiele, broeierige sensualiteit.
In haar tweede speelfilm na Adam (2019) kiest regisseur en scenariste Maryam Touzani andermaal voor de medina - de wirwar van eeuwenoude smalle straatjes in Marokkaanse binnensteden - als locatie. En net als in haar debuut, waarin de hoofdpersoon het ambacht van broodvlechten beoefent, is de medina ook nu weer een plek waar niet alles zo traditioneel is als de schilderachtige façade suggereert. In dit spanningsveld situeert Touzani haar drama, waarin erotiek in de meest alledaagse handelingen schuilt, maar liefde doorslaggevend is.
En daarmee maakt Touzani een niet mis te verstaan statement. In de Filmkrant zei ze daarover: 'In de film is er de liefde voor een ambacht, de liefde van een vrouw voor haar man, de liefde van een man voor een andere man. Alleen wij mogen beslissen wie we liefhebben. Wij hebben het recht om dat openlijk te kunnen doen.' The Blue Caftan won in het Un Certain Regard-programma van het festival van Cannes 2023 de FIPRESCI-prijs, toegekend door het gelijknamige gezelschap van internationale filmjournalisten.
In haar tweede speelfilm na Adam (2019) kiest regisseur en scenariste Maryam Touzani andermaal voor de medina - de wirwar van eeuwenoude smalle straatjes in Marokkaanse binnensteden - als locatie. En net als in haar debuut, waarin de hoofdpersoon het ambacht van broodvlechten beoefent, is de medina ook nu weer een plek waar niet alles zo traditioneel is als de schilderachtige façade suggereert. In dit spanningsveld situeert Touzani haar drama, waarin erotiek in de meest alledaagse handelingen schuilt, maar liefde doorslaggevend is.
En daarmee maakt Touzani een niet mis te verstaan statement. In de Filmkrant zei ze daarover: 'In de film is er de liefde voor een ambacht, de liefde van een vrouw voor haar man, de liefde van een man voor een andere man. Alleen wij mogen beslissen wie we liefhebben. Wij hebben het recht om dat openlijk te kunnen doen.' The Blue Caftan won in het Un Certain Regard-programma van het festival van Cannes 2023 de FIPRESCI-prijs, toegekend door het gelijknamige gezelschap van internationale filmjournalisten.