Het Boek Van Alle Dingen
Drama
Anno 1960 grijpt de moderniteit om zich heen - rock 'n roll, televisie, broekdragende vrouwen - maar niet in huize Klopper. Vader Klopper is zo'n man die avond aan avond afschrikwekkende passages uit de Bijbel voorleest en met 'corrigerende tikken' gehoorzaamheid afdwingt. Vooral de 9-jarige Thomas en zijn moeder moeten het ontgelden. Totdat Thomas de hulp inroept van Jezus, die hem, net als een excentrieke buurvrouw, leert voor zichzelf op te komen. Twintig jaar na verschijning krijgt het veelbekroonde gelijknamige jeugdboek van Guus Kuijer de film die het verdient: voor kinderen én volwassenen.
In de film van regisseur Ineke Houtman, die met Madelief: krassen in het tafelblad (1998) en Polleke (2003) al eerder werk van Kuijer verfilmde, is de klok ten opzichte van de oorspronkelijke roman zo'n tien jaar vooruitgezet. Een ingreep die de tegenstelling tussen vaders conservatieve waarden en een wereld die zich in toenemende mate aan kerkelijke invloed onttrekt effectief aanscherpt. Vader Klopper is een reliek uit vervlogen tijden, die zaken belichaamt die we inmiddels als zonden zijn gaan beschouwen: huiselijk geweld en geloofsfanatisme.
Overigens krijgen die zware thema's voldoende tegenwicht van geestige en fantasievolle scènes, die samen met een heerlijk nostalgische aankleding, lichtheid brengen in de film. Zoals het sporadisch verschijnen van een plagerige Jezus, Thomas' bezoek aan een hemel waar het een ongedwongen boel blijkt te zijn, de visites bij buurvrouw Van Amersfoort die Thomas' leeshonger stimuleert en de prille hofmakerij van het mooie, gehandicapte buurmeisje Eliza. Dat Kuijer en Houtman de lezer/kijker niet met een bedrukt gevoel naar huis sturen, spreekt dan eigenlijk vanzelf.
Scenario: Maarten Lebens, Mieke de Jong, naar het boek van Guus Kuijer
In de film van regisseur Ineke Houtman, die met Madelief: krassen in het tafelblad (1998) en Polleke (2003) al eerder werk van Kuijer verfilmde, is de klok ten opzichte van de oorspronkelijke roman zo'n tien jaar vooruitgezet. Een ingreep die de tegenstelling tussen vaders conservatieve waarden en een wereld die zich in toenemende mate aan kerkelijke invloed onttrekt effectief aanscherpt. Vader Klopper is een reliek uit vervlogen tijden, die zaken belichaamt die we inmiddels als zonden zijn gaan beschouwen: huiselijk geweld en geloofsfanatisme.
Overigens krijgen die zware thema's voldoende tegenwicht van geestige en fantasievolle scènes, die samen met een heerlijk nostalgische aankleding, lichtheid brengen in de film. Zoals het sporadisch verschijnen van een plagerige Jezus, Thomas' bezoek aan een hemel waar het een ongedwongen boel blijkt te zijn, de visites bij buurvrouw Van Amersfoort die Thomas' leeshonger stimuleert en de prille hofmakerij van het mooie, gehandicapte buurmeisje Eliza. Dat Kuijer en Houtman de lezer/kijker niet met een bedrukt gevoel naar huis sturen, spreekt dan eigenlijk vanzelf.
Scenario: Maarten Lebens, Mieke de Jong, naar het boek van Guus Kuijer
€0.00
Kies de gewenste voorstelling: